Inte som jag vill


Nepp. Det gick inge bra på sista provet. Om man frågar mig gick det åt helvete närmare bestämt, men då överdriver jag (är ganska bra på det tydligen).
Det blev ett värde på 300. "Jaha" tänker kanske ni, "men 300 är ju under 350" (vilket jag ska ligga under) "så då är ingen fara skedd" - men det är ju så att ligger man första provet på 300 så blir säkerligen provet efter lite högre. Det finns en anledning till varför jag tänker så.

Jag hamnade som lägst på 100 fa i provresultat. Det är väldigt lite men fortfarande inte farligt lite. Då pratade jag med läkare och dietist som tyckte jag skulle öka på fa intaget till 500 men jag ville inte öka så mycket på en gång så jag gick upp till 400 (från 300-350 fa per dag) då jag ville att förändringarna skulle bli minimala.
Min försiktighetsåtgärd hjälpte inte mycket. PANG sa det så for jag från 170 till 300 på några dagar bra. Skit.

Jag blev förstås jätteledsen och arg (på mig själv som vanligt) och bestämde mig redan igår (då jag fick provsvaret) för att inte ligga på mer än 350 fa igår under dagen. Sagt och gjort, igår låg jag på 350 fa när dagen var slut. Idag säger mina restriktioner 300 fa och inte ett uns mer. Jag ska ner till omkring 250 eller 200 har jag tänkt, och sen i alla fall försöka ligga runt det och varken mer eller mindre (lättare sagt än gjort) men så länge jag inte går över 250 är jag nöjd.

Igår blev det potatis och purjolöksoppa till middag med 2 skivor basbröd till.
Min mor ville prova att göra en pizza åt mig, så det gjorde hon - pizzadegen blev skitbra verkligen! Så idag är det en bit pizza till lunch (80 fa) och då mitt fa mål för lunchen var under 100 fa är det ett bra alternativ idag!

Kram på er

/ Micha


Kommentarer
Postat av: Malin

Hej Micha!

Jag har läst vad du har skrivit och förstår din frustration. Min egen erfarenhet är att det kan gå upp och ner lite i Fa-värden och att det gäller att ha lite is i magen där så länge du inte är gravid förstås. Du gör helt rätt tycker jag att inte höja ditt Fa-intag utan ligga kvar på det intag du hade innan. Det var om jag förstod det rätt, 350 Fa.

Det är mycket som kan spela in varför värdet höjs. Antågande infektion, att du tränar en hel del och kanske bränt en del fett, hormonella störningar mm mm. Så mitt råd är(om du inte är gravid)ligg kvar på det intag du har när det blir så här och var noga med att äta på fasta tider så att det inte går för långt mellan ¨måltiderna. Du får ju inte hamna i fastperioder heller. Jag grundar detta utifrån mina erfarenheter och hur min kropp reagerade. Vi är ju alla olika men det kanske kan vara värt att tänka på ändå.

Lycka till Micha , tänker på dig!



Kram, kram Malin.

2011-05-06 @ 09:51:51
Postat av: Micha

TACK MALIN för din härliga kommentar! Jag äter nu 300 fa per dag. Är inte gravid än :) så jag håller mig på 300 så får vi se vad värdena visar. Men av erfareheten så känns det som att de borde bli bättre än 300 i alla fall.



Jag vet ju om alla olika saker som kan påverka fa värdet och jag tränar, men jag övertränar inte och jag tränar inte högintensiva träningsformer längre. Som max blir det ett kickboxpass i veckan, men annars är det promenader och jogg som gäller.



Hormonella störningar kan jag nästan räkna med nu framöver då jag inte längre äter p-piller. Slutade med dem förrförra veckan (fredag) och är nu på väg att bli fri från alla "äckliga" extrahormoner.



Känns skönt att vara på G nu i alla fall. Håller dig uppdaterad! STOR kram! / M

2011-05-09 @ 12:20:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0