6 veckor kvar!


6 veckor kvar till inflytt!

Jag har bestämt mig för en sak; när jag har lyckats bli gravid, fött barnet och fått uppleva all möjlig (för mig) ovanlig mat som man måste trycka i sig i slutskedet av en graviditet - då kommer jag förmodligen att gå tillbaka till det jag håller på med nu; att ha stor kontroll på vad jag stoppar i mig. Visst är det jobbigt ibland, men nu när jag vet om att jag både mår bättre generellt och mår bra av kontrollen, kan stoppa mina oroliga tankar genom att gå tillbaka i min anteckningsbok och dessutom få bra värden - varför ska jag göra något annat?

I början trodde jag aldrig jag skulle lyckas med det här. Resultaten jag fick i början var ju inte direkt på min sida, men sen, alltefter vad tiden led så blev det finare resultat och det visade sig att mina ansträngningar har effekt.

I början tänkte jag också ofta att jag aldrig skulle orka härda ut; men sedan i januari (dvs i 5 månader) har jag hållit på med detta räknande och har inte tröttnat än. Jag tror det handlar mycket om att hitta rätt saker att äta - saker man tycker om men som innehåller väldigt lite fa.

Mina dagar ser nästan exakt likadana ut i matväg och jag är nöjd med det. Om jag ska iväg en ledig dag så planerar jag alltid in när jag ska ta min ersättning och hur jag ska göra med lunchen. Någon gång har det blivit att jag ätit "färdiglagat" i form av pommes med grönsaksspett eller en sallad. Jag tycker att jag kan lyckas med att "höfta" en ungefärlig fa mängd i en färdigsallad (såna man beställer på en pizzeria exempelvis).

Utgår man ifrån den ingrediens som innehåller mest fa, och om man räknat ofta och mycket på gurka, tomat och lök så vet man vad det blir i en sådan sallad. Ögonmåttet spelar mig sällan ett spratt - om jag äter en sallad med en avocado i så vet jag att en normalstor avocado innehåller 68 fa och tänker mig då att gurkan blir knappast mer än 10 fa (brukar inte vara så mycket gurka i sådana sallader) och löken kanske blir 20 fa om man har ganska mycket lök i salladen. Isbergssallad innehåller nästan ingenting, så den bortser jag ifrån och undviker ofta tomat i en pizzeria-sallad då tomat innehåller 26 fa per 100 gram och dessutom väger mer än andra grönsaker.

Då får jag en ungefärlig uträkning på ca 100 fa. Förmodligen är det mindre fa i salladen än 100 - för när jag gör lika stora sallader kvällstid blir det långt ifrån så mycket isbergssallad som det är i en pizzeria-sallad. Om jag dessutom har tomat eller lite majs i salladen (händer typ aldrig) räknar jag på 150 fa i en sån sallad.
Alltid bättre att överskatta fa mängden än tvärtom!

Till något annat:

Nu känner jag att jag vill ha ledigt! Bara imorgon kvar att jobba och på torsdag åker jag och Tess till Småland.
Ska bli väldigt skönt att byta miljö lite! Ser fram emot att kunna sova ut och få andas frisk luft (för någon sån existerar inte på riktigt i Sthlm, det kan jag säga..)

Jag hade varit gladare åt bilfärden om jag hade fått köra min kära Saab ner till Småland (förresten hatar jag den lite just nu). En del måste bytas ut och den delen får vi inte tag i för tillfället så jag lånar föräldrarnas bil istället - den är rätt skön att köra den med i och för sig.

Det var väl det för nu.
Ha en fin dag!

/ Micha


Kommentarer
Postat av: Malin

Micha! Vilken insikt du har fått. Djupt imponerad. Du kommer att ha fina värden resten av ditt liv med den inställningen och må väldigt väldigt bra tror jag./Kram Malin

2011-06-07 @ 15:09:04
Postat av: Micha

Malin: Tack för det! Det känns ju rätt så då är det dumt att förneka. Jag kommer nog inte leva slaviskt efter att jag har fått barn men jag kommer definitivt ha koll på allting.



Kram på dig fina du! / M

2011-06-14 @ 10:26:42
URL: http://fenylmicha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0