Micha skäms för dåliga uppdateringar =/

Hej på er (om det är några kvar som fortfarande läser bloggen...)
Jag skäms en del för att lova guld och gröna skogar (nästan) och för att jag inte kunnat leverera det jag sa att jag skulle; blogginlägg varje dag.

Finns anledningar till allt och för min del så är det som så att jag faktiskt inte ens tänkt på att jag har en blogg mitt i allt kaos.

Berättade väl att vi flyttat? Vi bor nu hos min sambos föräldrar och ska så göra fram till den 15 juli då vi äntligen får tillträde till vårat hus. Herregud, ett helt hus för bara oss två.. Ska bli helt underbart att bara få vara, i sitt alldeles egna hus.. Just nu bor vi i ett möblerat rum (möblerna försvinner runt den 9 april) och då får vi lite mer yta att röra oss på. Jag ska varva boendet lite genom att bo lite hos mina föräldrar också då jag är en person som verkligen behöver ytor och omväxling under mer ansträngande perioder.

Ansträngande perioder ja.. Med det menar jag att just nu är jag mitt uppe i ett scenario jag aldrig har varit förut. Jag äter mellan 4-500 fa om dagen och är verkligen helt slut. Orden jag vill säga kommer ut i fel ordning och jag är så trött att jag lätt kan somna 20:00 på kvällarna. Det är inte jag i vanliga fall - tidigare hade jag svårt att somna 22:00 hemma hos oss - varför vet ja inte..

Det är också krävande att räkna som jag gör. Jag har nu fått nya direktiv från dietisterna och det är sagt att jag ska äta något var tredje timme och sprida ut mina tabletter över hela dagen. Jag måste, när jag äter något med protein i - ta tabletter innan. Så har jag aldrig tänkt förut, men man blir väl smartare med tiden. Så känns det i alla fall.. Tidigare har jag tagit alla mina tabletter direkt efter varann, och jag måste säga att detta sätt känns mycket bättre.

Tidigare var jag mätt redan efter den 36:e tabletten och fick knappt i mig någon mat, nu har jag utrymme för mat också och det känns ju bra, allt är som det ska.

Hunger
Vad gäller min hunger så är den nästan "none-existing" på det viset att jag på morgonen prompt tvingar i mig 2 skivor basbröd (eller rundbakade bröd) och 1 glas apelsinjuice. Har ingen direkt hunger på morgonen efter nattfastan vilket för mig är nytt. Vid lunchtid är jag lagom hungrig, men inte så väldigt. Äter det jag ska, just för att jag ska..

Själv tror jag att de nya sättet att äta på; var tredje timme, har något med saken att göra. Min magsäck har nog krympt en del då jag äter väldigt små portioner men oftare. Förbränningen är igång hela tiden känns det som och min mage har börjat prata. Den låter rätt mycket och det känns som att det är ett jäkla spektakel därinne. OBS! Detta beror nog endast på att jag ändrat kosten, jag har ingen bulle i ugnen ännu..

Vikten
Alla läkare och dietister har tidigare sagt att man inte kan gå ner i vikt och samtidigt hålla bra värden. Jag är redo att hålla med dem, med erfarenheten jag har och en beskrivning av varför:
Tidigare försökte jag gå ner i vikt, och då ska man ju undvika allt onyttigt och då blir det automatiskt med fa och protein i kosten -> högre värden. Enkel matematik. Jag hade dock hört annat från andra PKUare, men förstod att det då var väldigt individuellt med hur kroppen reagerar på mindre kalorier och mer fa. Dessa personer hde förmodligen turen att ha en kropp som kunde acceptera högre proteinmängd och mindre kalorier. Min kropp är nog inte riktigt sådan.

Däremot har jag ni upplevt något annat. Jag hade en period blivit tillsagd att prova äta fler kalorier och mindre fa - det ledde till att jag gick upp två kilo. Nu, när jag äter lagom med kalorier och jättelite fa, då går jag NER i vikt! Har snart tappat de två kg jag gick upp. Nu är frågan; hur fortsätter det? Den som lever får se säger man, och jag uppdaterar vidare om både vikt och värden längre fram. Tror att viktnedgången beror på att jag äter så små portioner varje mål och jag går i stort sett varje dag en timme. Jag rör på mig och tänker på kalorierna..

Värden
Mina senaste värden fick jag ta när jag var sjuk. Tänkte då "helvete, det kommer ligga på 1000" och då hade jag i ca 3-4 dagar bara ätt 550 fa. Vet ni vad de låg på TROTS sjukdom? 630, 600 och 630 umol fastevärden. Det var häftigt! Nu undrar man ju hur lågt jag hade legat om jag inte varit sjuk..

Tog prover i slutet på förra veckan som jag eventuellt kan få svar på imorgon. Dietisten skulle ringa labbet och höra. Vi får se.. Hoppas att detta är mitt framgångsrecept - för då vet jag hur jag ska göra - och då kanske vi kan få klartecken till sommaren.

Keep your fingers crossed!

/ Micha




Kommentarer
Postat av: Simon

I keep my fingers crossed!



De finns de som läser bloggen!! Jag läser varje inlägg med stort intresse! Du kan nog knappt ana hur spännande det är att få följa detta som förälder till en liten tjej som en dag kanske kommer att gå igenom samma sak...



Så jag blir glad om du fortsätter skriva men ingen anledning att skämmas ifall det inte blir så ofta som du skulle vilja!



Kunde verkligen förstå dina agressioner i förra inlägget. Besluten ang Kuvan är absurda och vi kämpar i föreningen för en ändring.



Och du, även om det ännu tar lite tid att få ordning på värdena...forsätt kämpa!!

2011-03-29 @ 08:35:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0