Torsdagen den 27:e januari 2011

Hej på er!

Igår fick jag kontakt med min dietist och vi diskuterade mitt matintag och mina värden länge, länge..
Som jag skrivit här tidigare var mina värden bättre innan jag började med den "stränga" dieten och vi försökte komma fram till hur jag åt när jag låg på 600 eller 500 i värden - för därifrån är det ändå inte långt till 300.
Att komma ihåg vad man har ätit under perioder då man inte skrivit matdagbok är väldigt svårt. Därför kommer jag förmodligen att skriva matdagbok i fortsättningen och hur länge vet inte ens jag. Jag vet att jag mår bra av att ha koll på vad jag äter och det hjälper en på traven mycket när man ska gå tillbaka och jämföra provsvar mot kosten.

Erika, dietisten, kom fram till att mitt intag var bra bortsett från att jag äter alldeles för få kalorier om dagen. Vi pratade om hur man kan göra för att "jämna ut" det hela lite med. Att öka på kalorierna men samtidigt höja ersättningen kan vara rätt för mig och det är något jag ska prova nu. Jag vill ju inte gärna stoppa i mig kalorier som känns som kalorier om man kan säga så. Det vill säga, jag vill inte äta extra smör på smörgåsen eller lägga till en bulle varannan dag för att komma upp i rätt antal kalorier - det känns så onödigt och kan ju i värsta fall leda till sockerberoende och jag har ju varit där en gång och vill inte tillbaka dit.

Så vi pratade om hur jag åt innan jag började med det här "nya" och då sa jag att: "ja jag åt som jag åt, dvs en hel del loprofinpasta med diverse grönsaksröror till". Där hade vi grejen. Den senaste tiden har jag inte ätit speciellt mycket av loprofinpastan eftersom att jag strikt försökte hålla 900 fa om dagen. Jag fokuserade mer på fa intaget än på kaloriintaget och det är så lätt att glömma bort att man ska ha både och.

Loprofinpastan innehåller ju en hel del kalorier som de flesta förmodligen vet - och de behövs tillsammans med ett lagom stort tillskott av proteinersättningen och en nivå på lagom mängd Fa per dag. Man vill ju hålla nere Fa´t men samtidigt få i sig det kroppen behöver av det andra och det har jag misslyckats med nu den senaste tiden.

Så: nu är det så att jag ska "äta som jag brukade" och höja proteinersättningen och inte räkna Fa på samma sätt som tidigare. Däremot ska jag skriva upp vad jag äter för minnets skull, så att jag kan gå tillbaka och se vad jag åt inför ett prov om värdena skulle se konstiga ut. Igår kväll startade jag med det här så det tar väl kanske någon vecka innan kroppen hängt med i förändringen så kommande helgens prov lär väl ligga högt men helgen efter - det provet - borde se bättre ut.

Jag hoppas och håller tummarna..

Just ja: Ingrid - det du skrev stämde ju som du kan se av det jag skrivit idag.
Annelie - det hade ju med kalorierna att göra men i mitt fall var det för lite på den fronten..

Ha en fin torsdag allihop!

// Micha


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0