Måndagen den 31:a januari 2011


Då har ännu en helg passerat och jag har ätit som jag gjort tidigare, det vill säga en hel del sallader (väldigt lågt fa innehåll) och en hel del loprofinpasta för att komma upp i kalorier men hålla lågt fa.
Får se vad denna vecka resulterar i när jag tar ett prov kommande helg. Sista provet låg på 900 så då hade jag "i alla fall" gått ner 90 i fa.. Måste ner mer!

En konstig sak är dock att jag helt plötsligt efter några dagar med fler kalorier och inte så jättemycket träning, gått ner ett kilo. Hurdå liksom? Får se om det var ett tillfälligt kilo eller om det håller i sig. Man vet aldrig. Vägde mig på söndag morgon. Jag måste ju ha koll på allting; vikten, fa värdena och så måste jag se till att äta fler kalorier.

Denna vecka kommer träningsupplägget nog att hålla bra tror jag. Jag har antecknat tre pass direkt efter jobbet idag, onsdag och torsdag. Samtliga tre pass kommer att vara planerade som de tidigare kombopassen jag skrivit om; en hel del boxning, lite sparkar, lätt styrka och med konditionsbaserad boxning. Får se vad det ger. Jag vet i alla fall att jag mår riktigt bra av att hålla igång. På fredag denna vecka ska det städas igen - lite städning lär vi väl spara till lördagen då man ändå har hela dagen på sig. På söndag är det nämligen visning av vår lägenhet och då måste den se ovanligt bra ut! (lite träning där också faktiskt med allt lyftande av kartonger och arbete i konstiga ställningar när man ska torka av lister och tvätta fönster och så vidare...)

På lördagen ska jag också försöka hinna med en promenad. Även en på söndagen. Igår efter att jag intagit morgonkaffet och en banan så kände jag för frisk luft och gick ut på en promenad till Coop cirka 20 minuter bort. Strosade runt där en stund på förmiddagen (klockan var väl halv tio) och sen gick jag hemåt med en tung kasse i ena handen. Pucko som inte tar med en ryggsäck liksom, men det gick bra. Växlade lite mellan höger och vänsterhand och fick lite träning där med. Konstigt dock att man alltid går så fort hemåt! ;-)

SÅ JÄVLA SKÖNT med en morgonpromenad sådär bara.. Alldeles ensam gick jag och funderade för mig själv. Såg 20 talet hundar med deras ägare lite här och där och längtan efter en egen hund (igen) kom tillbaka starkare än någonsin. Morgonpromenaderna var de absolut bästa. Helt klart.

Fick för mig att laga storkok igår också. Det fick bli min mammas "Goda Grytan" som vi kallat den i åratal. Den är så sjukt god! Ska slänga upp receptet här så ni får ta del av den sen. Har inte tid just nu, men det kommer! Lagade även en separat gryta till min sambo med samma bas men med majs i också - till det gjorde han hemlagade stora köttbullar som han delade och lade i grytan. Det tyckte han var jättegott så det funkar ju också (för den som kan äta kött.. hmm..)

Imorgon har jag en inte jätterolig eftermiddag framför mig. Cellprovtagning. Hur kul är det på en skala? Sist var det någon "praktikant" eller ja, någon som höll på att utbilda sig till gynekolog eller nåt som skulle ta provet på mig. Slutade med att hon nöp mig helt fel downstairs och det gjorde fruktansvärt ont. Så nej, jag ser inte fram emot det! Keep your fingers crossed for me please!

Ha en fin måndag!
/ Micha




Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Jag blir lite fundersam när jag läser ditt dietupplägg. Jag har en mild form av PKU och försöker nu bli gravid. JAg äter 7 -8g protein varje dag, vilket innebär att jag äter ungefär hälften så mycket protein per dag som du gör. Energimässigt ligger vi nästan exakt samma (nu jämför jag med den dag du beskrev i ett mail nedan.

Nu ligger jag på fa-värden på ca 150 mmol. Det jag tänker på är att om jag ätit lika mycket protein per dag som du gör just nu hade jag också haft ett högt fenylallaninvärde i blodet. Det jag vill säga är att jag blir lite förvånad att du rekommenderas att äta så mycket protein varje dag. Jag ligger på låga fenylalaninvärden i blodet trots att jag har ett lågt totalt energiintag varje dag. Jag har också blivit "varnad" av dietisten att mina värden kan höjas genom lågt energiintag, men tydligen har inte jag påverkats av det. Det jag vill säga är att jag inte tror det vore fel att testa att sänka din halt av phe per dag. Givetvis med konsultation av din dietist. Det har funkat för mig - men då har jag även valt att lägga min annars ganska så intensiva träning på en betydligt mildare nivå. Jag promenerar 30 min per dag istället. Bara lite inblick i vad som funkat bra för mig.



// M

2011-01-31 @ 21:26:40
Postat av: Micha

M: Jag förstår att du blir fundersam - vad tror du jag blev när jag helt plötsligt skulle äta mer protein än vad jag gjort innan? Det är totalt ologiskt för mig att kunna gå ner i phe då!



Detta med energi är också intressant. Jag åt för lite energi tidigare, så nu ökar jag lite på det. Men enbart lite. Jag har fått höra av andra gravida PKUare att de har varit väldigt trötta innan de ens blivit gravida - för att de fått i sig så lite energi. Sen när man blir gravid går ju en del energi även åt barnet..



Jag äter nu dagligen mycket mindre fa än vad jag gjorde tidigare - äter lite extra energi i form av Havregröt (recept från PKU kokoboken) och den gröten mättar dessutom bättre än två skivor basbröd till frukost så det känns mycket bättre bara det..



Sedan är ju allting väldigt individuellt vad jag förstått.. Man kan ju hoppas att mina värden går neråt nu när jag fortfarande har koll på vad jag äter (för matdagbok) och äter mycket mindre fa per dag.



Vi får se vad helgens prov visar. Skulle resultatet bli dåligt så får jag och ditetisten slå ihop oss igen och luska vidare. Jag hoppas självklart att jag själv kan hitta ett sätt för att komma ner väldigt lågt i värdena. Har dock en bit kvar att kämpa..



Tack för din kommentar!

2011-02-01 @ 08:26:46
URL: http://fenylmicha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0