Fredagen den 7:e januari 2011


WOW!
Härligt att se att folk har börjat hitta hit!
Ni är så varmt välkomna allihop!

Igår var jag ledig och i vanliga fall är jag ju rätt dålig på att äta då men jag lyckades få i mig hela 813,06 Fa.
Jag vet inte om det är fel på min räkning eller om jag bara åt för lite Fa tidigare men jag har svårt med att tänka ut maträtter som ska innehålla tillräckligt med Fa. Nu skriver jag ju verkligen upp precis allt jag äter och dricker förutom vatten. Vatten skriver jag inte upp men det innehåller ju inte heller Fa.
Den som lever får se säger man och vi får väl se när jag får tillbaka matdagboken med mina uträkningar från min dietist nästa vecka.

Jag ser denna vecka som en prövovecka för att känna in mig på att äta som jag gör och för att se hur värdena hamnar. Sedan får man väl justera det som inte stämmer - men jag kan säga en sak och det är att; om det ska vara såhär att räkna Fa så gör jag det mer än gärna. Jag tycker att det är kul (!), jag tycker att det känns bra och jag mår bra av det. Dessutom får jag höra att jag är duktig (tack fina älskling som ger mig dessa komplimanger).

Det enda problemet jag kan tänka mig på längre sikt vad det gäller att äta 900 Fa om dagen är att träningen kan bli lidande. För denna vecka har jag inte tränat ett enda pass och det har jag medvetet gjort för att ha tid att räkna, förstå hur lång tid det tar att få ihop allt och för att spara på krafterna.

En spontan känsla efter dessa snart 5 dagar är att jag är grymt trött runt åttatiden på kvällen. Helt slut verkligen, och då har jag inte tränat. Som max gått en promenad. Hur ska man kunna träna kickboxning då liksom? Som sagt, en senare fråga men jag har ju tänkt att sätta igång träningen nästa vecka så vi får se hur mycket jag orkar.

Jo kickboxning förresten. En underbar träningsform. Vill bara göra lite reklam för sporten.. Har tränat till och från i 2 år och tränade väl som mest våren och sommaren 2009 - då var det 4-5 pass i veckan. Grymt skönt att känna sig så trött som man gör efter ett pass kickbox! Saknar det som f*n men jag har planer på att börja träna det så smått igen..

När jag inte tränar kickboxning tränar jag på WorlClass (försöker överlåta mitt kort då det inte passar mig längre) där jag tränar gruppträning (främst Bodyjam, BodyCombat och DanceAerobic) och en del på Crosstrainern. Jag vill börja simma två dagar i veckan och hitta lite andra roliga pass man kan gå på. Glädje är ett av ledorden vad gäller min träning. Jag måste känna att jag har kul eller njuter lite i alla fall, annars kan det kvitta.

Idag till lunch blir det "yoghurt" gjord på ett pulver.. som jag inte har namnet på i huvudet.. Väldigt proteinlågt hur som helst. Man reder yoghurten med pulvret,  Loprofinmjölk och en skvätt citronsaft. Till det är det cornflakes, russin, kokosflingor och frysta björnbär (som förhoppningsvis tinat när jag ska äta..). Exakta gram och Fa kan ni få av mig senare idag när jag har namnet på pulvret.

Anledningen till denna "lunch" är för att jag jobbar konstiga tider idag och jag behöver äta innan jag kommer hem samt få i mig mina tabletter Phlexy-10 till lunch. Är inte så hungrig idag.. Kanske att magsäcken anpassat sig till mindre måltider redan? Någon som vet hur fort det går? Försöker att äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Äter ingenting på kvällen efter middagen - det slutade jag med för längesen.

Mina mellanmål består av råa morötter (typ 2 st) eller 2 clementiner. Eller en banan. Ja, ungefär så.

Nu ska jag ta och fundera ut lite olika teman att skriva om. Några jag har på gång är i alla fall:

- En mors berättelse - att få ett barn med klassisk PKU då man själv inte har PKU
- Att vara barn med PKU
- Att vara tonåring med PKU
- Att vara vuxen med PKU
- En PKU-kvinnas berättelse om att föda barn
- Relationer och PKU
- Att resa med PKU
- Bra restauranger i Stockholm med positivt bemötande (går närmre in på vad jag menar med detta i senare inlägg)

Någon som har några andra idéer om vad ni vill läsa här? Välkomna med frågor i så fall!

Ha en fin fredag!
/ Micha



Kommentarer
Postat av: Micha

Pulvret heter Nutilis och kommer från Nutricia!

Tror det är 0,3 gram protein / 100 g. Inte mycket alls :)

2011-01-09 @ 11:01:04
URL: http://fenylmicha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0