Smått och gott

Då har det gått ytterligare några dagar sedan jag skrev här sist..
Det har inte hänt så mycket så därav få inlägg.


Övrigt tjabbel om bloggande

Letar efter fler bloggar med inriktning PKU men hittar bara gamla som senast uppdaterades 2008 och 2009.
Sedan såg jag att sajten pekou.se inte uppdaterats på bra länge, synd tycker jag..

Känns som att PKU´n glöms bort, eller snarare vi som har den. I USA och England är PKUare bättre på att dela med sig av sina erfarenheter - något jag tycker är väldigt viktigt för kommande generationer (däribland barn med PKU). Ju mer info det finns, desto mer "tröst" för föräldrar med PKUbarn.

Dessutom känner jag själv att det är väldigt givande att läsa om någon som har PKU, för det är mycket man känner igen sig i. Känner ni inte så? Vill ni inte börja blogga? Varför inte egentligen, det räcker ju med något inlägg i veckan för att hålla bloggen vid liv - och det är härligt att dela med sig!! (Ja, jag pushar för att fler av oss PKUare ska börja blogga)..

Sen detta med kommentarer. Jag vet själv om att jag är dålig på att kommentera bloggar jag läser men det är verkligen givande att få läsa vad ni tycker och tänker om både bloggen och annat. Jag själv ska bättra mig avsevärt, gör gärna det du också ;-) Det blir roligare då!!

Nutricia bjuder in till matlagning!

Igår fick jag en inbjudan av Nutricia i brevlådan.
Matlagning med kock! Verkar hur kul som helst att få lite fler idéer i köket för just nu är det VÄLDIGT tomt med idéer från min sida. Jag äter ju typ bara Nutilis "yoghurt" med bär till lunch varje dag så jag kan behöva lite variation.

Nu minns jag inte datumet exakt men det är nog 13 juni om jag inte minns helt galet. Är det någon av er som läser som funderar på att gå? Vore jättekul att träffas där i sådana fall!! Glöm inte att anmäla er i tid!!


Funderingar kring ersättningen..

Jag själv tar Phlexy 10 tabletter som ersättning och har nu börjat fundera över hur bra det kommer att gå om man blir gravid. Så nu går tankarna runt lite och jag har tittat på andra alternativ som Milupa PKU3 tempora som är en pulverersättning för de som planerar graviditet och som är gravida. Speciellt utformat till just dessa personer, samt även Phlexy 10 bar (som jag inte hittar någon mer info om) och Lophlex Advance. Är det någon av er läsare som tar något av ovanstående som proteinersättning? Synpunkter?

Ibland känner jag att det blir jobbigt att svälja så många tabletter som jag gör dagligen, och jag vill nog inte ens veta hur jobbigt det kan bli om jag blir gravid. Tänkte försöka vara lite smart och planera detta lite bättre, för min egen skull. Har någon av er en idé om vad som känns "bäst" att ta som ersättning innan och under graviditet?

Folsyra

Har fått för mig att man ska inta minst 400 mikrogram folsyra per dag för att ligga på lagom nivå (både innan och under graviditet) men 500 är också bra, och jag som tidigare tagit Mitt Val Kvinna tabletter 2 gånger om dagen har nu bytt och tar endast en tablett om dagen (600 mikrogram folsyra per tablett). Känns lite smartare och mer fördelaktigt med kostnaden för tabletterna. Tabletterna jag tar nu är ACO kvinna.

Kvalitetshelg

Jag har bestämt mig för att göra helgerna till mina. Det vill säga; jag ska göra precis vad jag vill, hur jag vill och när jag vill. Jag vill ha kvalitetshelger, där jag känner att jag får ut så mycket jag bara kan av dagarna. Inte nödvändigtvis behöver detta betyda en massa jobb, kvalite kan ju också vara bara avkoppling, men då riktig sådan och inga halvmesyrer..

Denna helg ska jag umgås massor med Tim. Vi har ytterligare denna helg för oss själva i huset och vi ska sova ut, gå promenader och på lördag ska vi umgås med Linda och Johan igen. Det är ju Valborg (i mitt tycke totalt överskattat som anledning till "firande"...) så vi ska väl hitta på nåt. Det kanske blir kubb. Kubb hade det nog blivit utan Valborg också. Vi umgås väldigt ofta, och det ska inte behöva vara "helger" som enda anledningen till att träffa sina fina vänner...

På söndag ska jag till mina föräldrar för en längre period av rekreation. Typ lite semester mitt i jobbveckorna. Det är skönt att byta miljö och eftersom att jag trivs så bra hos mina föräldrar så har jag valt att spendera en del tid där. Typ hela maj månad faktiskt.

Jag och Tim har pratat om det och han är välkommen att "bo" hos dem också, men det blir längre färdväg till hans jobb så vi får se. Annars kommer vi att ses under helgerna.

Anledningarna till att jag vill bo hos mina föräldrar är många, men främst en; och det är att jag fått för mig att det känns som att tiden går snabbare om man delar upp den. Så nu delar jag upp den: maj månad hos mina föräldrar och en del av juni hos Tims föräldrar, sen är det bara 15 dagar kvar i juli innan flytten och då skulle jag till och med kunna tälta, bara för att det är så kort tid kvar då! Jaja.. jag vet, man ska inte överdriva..

Nu ska jag ringa labbet och tjata om provsvar från i lördags!

Ha en underbar helg!

/ Micha







Kommentarer
Postat av: Ingrid A

Jag hade tänk att anmäla mig till 13 juni, så vi syns där :)

2011-05-07 @ 10:32:44
Postat av: Micha

Hej Ingrid!Vad roligt att du också ska dit! :) Jaa då ses vi där!! / Micha

2011-05-09 @ 08:09:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0