Solens strålar värmer och ger mig en positiv energi!

Ja, solen är underbar.

Då har ännu en helg passerat [tiden går otroligt fort, men jag önskar den gick ytterligare lite snabbare just nu].
I helgen har jag inte gjort många knop alls, däremot umgicks jag och Tim med underbara Linda och Johan och det är alltid lika skönt att kunna vara sog själv i alla lägen när man är med dem. [kärlek]

Well, lite nytta har jag gjort också; i fredags efter jobbet var det boxningspass och det var riktigt kul. Jag bakade bröd i lördags, cyklade en sväng och hann njuta av solen igår eftermiddag.

Jag gjorde en kalender för mig och Tim att titta på och för att vi ska kunna bocka av varje dag som går fram till flytten. Man blir mer pepp då tycker jag. Åh vad vi längtar till vår inflyttningsdag och att få sätta fötterna i vårat nya hem!

Denna vecka blir kort jobbmässigt och det ser jag fram emot! Jag ska vara ledig torsdag-måndag och det är full rulle alla dagarna. Min pappa fyller år på onsdag och min Tim fyller på torsdag. Får se vad veckan bjuder på för övrigt - det blir nog bra hur som helst.

Jag känner att mesta går i rätt riktning nu och jag hoppas att det fortsätter så. Efter läkarbesöket förra veckan fick jag mer gnista liksom, mer.. ork och mer vilja (om nu det är möjligt) - jag ser fram emot hela våren och sommaren även om jag äter en galet tight diet och får planera mer än jag är van vid. Siffrorna varje dag (fenylalaninet) jävlades med mig i början av min "kamp" men nu är vi lite mer kompisar med varann. Känner att jag får ihop dagarna rätt bra.

Har nu börjat hålla mig under 350 mg fa per dag vilket är ca 7 g protein (om jag inte har fel, rätta mig gärna Erika..) om dagen. Det är lite meckigt att planera de godaste maträtterna så de skippar jag. Saknar att äta grillad mat utan att "behöva" väga allt till punkt och pricka (dvs slarva en dag var tidigare okej om man anpassade resten av dagen efter det, och dagen innan och dagen efter) men det funkar inte längre och jag skulle liksom aldrig göra det.

Jag har fått helt andra tankar och helt andra värderingar nu när jag kämpar med värdena varje dag. Det är inte värt att äta lite extra potatis eller något med mer protein i, för man kan ju liksom inte lita på att värdena håller sig där de ska vara då. Jag vågar inte riskera något, och jag tror att det är en sund tanke för någon i min sits.

Nu vill jag bara att april månad ska passera så jag kan få börja med maj månad och liksom vara ännu mer på väg.

Hur hade ni det i helgen? Åt ni något gott? Njöt av solen?

Återkommer med provresultatet från i onsdags.

/ Micha

Kommentarer
Postat av: Simon

Vi hade det bra även om inte solen lyste så mycket här i skåne. Min treåriga dotter älskar potatis i alla dess former så vi är glada att hon klarar att äta ganska mycket av det. Hon fick bla stekt potatis och 'norsk korv'. Väldigt uppskattat.

2011-04-19 @ 10:07:35
Postat av: Micha

Jasså lyste inte solen i Skåne? Så tråkigt! Den kommer nog till er snart också!



Potatis är gott, och så länge man kan variera det så det inte blir långtråkigt så är det kalas!



Norsk korv? Vad är det och vad innehåller det i proteinmängd?



/ Micha

2011-04-20 @ 13:32:53
URL: http://fenylmicha,blogg.se
Postat av: Simon

Solen är tillbaka, hur skönt som helst!



Norsk korv innehåller 315 g kokt potatis, 100 g lågproteinmix, 25 g (2 1/2 msk) tomatpuré, 1 tsk salt och 2 krm peppar + lite ingefära och malda nejlikor. Mosa potatisen och rör ihop allt, rulla till 10 st korvar och stek på låg värme. 20-25 mg FA per korv.



Receptet finns i "Kokboken - mycket gott med lite protein". Rekommenderas verkligen ifall du inte har den, helt suverän tycker jag.

2011-04-20 @ 14:28:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0