På riktigt fantastiskt humör!

God förmiddag världen!

Idag är jag på ett strålande humör! KAN bero på att jag sovit i en av de skönaste sängarna i världen (tror jag): mina föräldras extrasäng i deras gästrum. Herre min je.. Ja, ni fattar..

Denna vecka är jag särbo - flyttade in hos mina föräldrar igår eftermiddag, efter att jag avverkat en 2 timmar lång promenad med underbara Tess och Tascha (hennes hund för den som undrar..)

Vi gick runt hela Järvafältet och bara pratade, pratade och pratade. Det är alltid lika skönt att vara ute och gå enligt mitt tycke. Det har till och med gått så långt att jag gärna är ute i regnslask också - bara jag får min dos frisk luft och natur varje dag.

Att bo hos mina föräldrar mitt i mitt livskaos är absolut det bästa tänkbara just nu. Det innebär filmtittande, avkoppling och kvalitetssömn. Bortsett ifrån att jag inte alls kunde somna igår kväll då, men det berodde på överaktivitet i huvudet. Låg och tänkte på en massa saker - för mig, det vanliga: barn, bebisar, skrik, tjock mage, bli mamma, barnvagn, få klartecken, låga fa värden, bra kost, välmående, illamående = allt verkligen. Som rör barn då. Min kropp bara skriker efter en unge och jag kan inte hjälpa den att få som den vill, ännu. Jävla skit.

Glad är jag ändå, har nämligen märkt att sedan jag började gå varje dag och även springa (som jag tog mig för att göra i helgen) så har min migrän bara försvunnit. Peppar, peppar - jag hoppas och tror att det har med all min aktivitet att göra. Bra motion, relativt bra kost, generellt välmående och bara.. Bra grejer helt enkelt..

Mitt fa intag har de senaste dagarna legat på:

Torsdag: 391,66 mg fa

Fredag: 474,76 mg fa (74,76 mg för mycket enligt mig själv men fortf under 500 som dietisten sagt)

Lördag: 361,8 mg fa (riktigt lite faktiskt..)

Söndag: 344,83 mg fa (ännu lägre, helt otroligt lågt..)

Jag ligger bra till tycker både jag och min dietist. Från början var det sagt att jag skulle hålla mig på 550 men jag kände själv att jag kunde dra ner så då blev 500 min gräns, och sen 400. Känns som att om jag kan hålla mig under 400 mg fa per dag nu, så ska jag inte ha några problem med att gå lägre sen, om det behövs..

En fråga till er som läser bloggen, svara gärna i kommentarsfältet:

- Hur hittade ni bloggen?

Tacksam för alla svar jag får!

Nu ska jag sätta mig och fundera över varierande maträtter då jag fick frågan från en läsare i förra inlägget.

Uppdaterar senare!

/ Micha

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!Jag hittade din blogg i kommentarsfältet på en sida om PKU.Har en dotter med samma sjukdom fast hon har en väldigt mild variant så vi behöver inte kämpa med maten på samma sätt som du.Men det är alltid intressant att läsa om hur sjukdomen påverkar vardagen.Å jag hoppas verkligen att din kropp gör som du vill;-)Lycka till!!Petra.

2011-04-06 @ 10:11:44
Postat av: Simon

Kul att det går bra med intagen! Jag kommer dessvärre inte längre ihåg hur jag hittade hit...

2011-04-06 @ 11:51:41
Postat av: Micha

Petra: Jasså! Kan det vara en röd hemsida med blodprickarna som symbol? Minns inte om det kanske var "pku och jag" sidan du menar? Kul att du hittade hit i alla fall! Skönt för er alla och främst för din dotter att hon har en mildare variant! Dock är det ju lika viktigt att hålla diteten och ta ersättningen hela livet ut.. Om inte Kuvan eller Peg Pal godkänns av TLV då..

Tack snälla för de fina orden!

Kram!



Simon: Haha, ingen fara. Man brukar ju surfa runt här och där och ibland minns man inte helt enkelt!

Kul att du fortfarande följer bloggen!

Kram!



// Micha



2011-04-06 @ 15:45:35
URL: http://fenylmicha.blogg.se/
Postat av: Simon

Just det, det var nog "pku och jag"-sidan jag hittade hit genom! Som jag skrev i nån kommentar nedan - jag följer bloggen med stort intresse!

2011-04-07 @ 12:32:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0