Man kan inte förstå allt


Det här inlägget handlar egentligen mest om mina värden. Tänkte skriva ner statistiken över vilka värden jag har haft under maj månad. Värdena har tittat uppåt (över gränsen) två datum och det finns ingen anledning till det som jag har kunnat komma på. Det gör inget. Det är tydligen helt normalt att det blir så ibland och det kan ha att göra med viktnedgången.

2011-05-03: 340 - strax under gränsen på 350 fa umol/L
2011-05-04: 290
2011-05-07: 280

2011-05-11: 330
2011-05-13: 420 - förhöjda värden utan anledning
2011-05-16: 410 - förhöjda värden utan anledning
2011-05-18: 230
2011-05-19: 300

2011-05-20: 290
2011-05-21: 330
2011-05-22: 310 - Från och med detta datum började jag äta bara sallad till middag, det verkar funka.
2011-05-25: 180

2011-05-27: 130 - Väldigt lågt, men fortfarande inom gränserna
2011-05-28: 210
2011-05-30: 140

Nu börjar ju en ny månad. Förhoppningsvis kan jag ligga i spannet 180-250 och inte mer eller mindre, men det är fruktansvärt svårt att balansera. I alla fall för mig. Har svårt att hitta rätt så att värdena blir någorlunda lika och stabila inom det spannet - men det är tydligen så för de flesta enligt min dietist. Så länge jag inte går över 350 är jag nöjd. Det är ju det som är riktlinjen.

De senaste två veckorna har jag varit väldigt trött - vet inte om det beror på det kvinnliga eller om det har med värdena att göra. Jag äter så fruktansvärt lite fa per dag - igår blev det på tok för lite; 242 fa och jag ska ligga på ungefär 270 fa för att ligga bra till. Just igår var jag inte så hungrig av mig och då blev det som det blev lite. Bättring på den fronten!

Jag har inte direkt orkat att träna helt och hållet heller. Minus ett kilo till är det men jag har ingen direkt ork till raska långpromenader - blir lätt yr om jag ska anstränga mig. Hoppas att det är övergående.

Uppdaterar bloggen igen efter helgen för jag och Tess ska ta det lugnt i Småland och ingen av oss vill ha med datorer, telefoner eller liknande att göra under tiden. Bara vara, i Smålands lugn och friska luft.

Ha en fin helg alla!
/ Micha

Kommentarer
Postat av: Klaus H

Hej, trevlig blog! Jag vill tipsa om att det kommit ett nytt sortiment med livsmedel för PKU-känsliag, se hela sortimentet på www.bezgluten.se. Där finns det ett brett spektar av produkter från äggsubstitu, bröd, mjölblandningar och färdiga kakor och kex.

2011-06-05 @ 22:13:06
Postat av: AnnCharlotte

Tack Klaus för detta tips - det är ju detta man vill höra från dietisten!



Michelle, vilken bra blogg. Vår son är visserligen 2 år men även han växer ju upp och blir stor..... Skulle du kunna mejla tlllbaka var någonstans du får tag i det pulver som du blandar ut med Loprofinmjölk för att få yougurt? Jag skulle även uppskatta recept på "fiskpinnar" och "den goda grytan". Tack på förhand! AnnCharlotte, mamma till Arvid 2 år

2011-06-06 @ 21:31:46
Postat av: Micha

KLAUS H: TACK för tipset! Det såg ut att vara en massa trevligt man kan prova därifrån! Jättetack verkligen!



ANNCHARLOTTE: Tack för det! Ja, det kan vara skönt att kunna läsa om hur det är för andra med PKU. Har din son klassisk eller en lättare variant?



Nutilis heter pulvret som jag använder och det får jag via beställningslistor från min dietist. Prata med er dietist och hör om Nutilis, det ska de kunna ordna. Jag brukar använda en liten skvätt grädde för att få "yoghurten" krämigare. Blandar ut pulvret med 1 loprofinmjölk. Sedan kan man äta den med äppelmos (väldigt lite fa) eller banan och honung (lite mer fa) eller bär. Den går bra att äta som den är också, men den smakar inte mycket, dock är den faktiskt riktigt mättande och det smakar bra när man smaksätter den.



"Fiskpinnar" recept ska jag ordna åt dig. Goda grytan lika så. "Fiskpinnarna" som jag gör är ju gjorda på palsternacka och det går säkert att göra något liknande med sguash kan jag tänka mig. Jag ska skriva ihop receptet - men jag har inte exakta fa värden på det receptet så det får man väga själv (alternativt om jag gör rätten så räknar jag ut vad det blir i fa per portion).



/ Micha

2011-06-07 @ 09:15:21
URL: http://fenylmicha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0