Liten uppdatering om läget


Fick ett litet svar av min dietist i fredags kväll och under dagen idag ska hon noga gå igenom min matdagbok från förrförra veckan och så får vi se om vi kommer på någon anledning till mina höga värden.

Från och med torsdagkväll struntade jag i att räkna Fa och gick på min magkänsla (självklart med stor eftertanke) och jag släppte räknandet helt över helgen då jag och sambon höll på med en massa arbete hemma. Det var städning, packning av kartonger och iordningställande av möblemang.

Kändes skönt att få vila huvudet från all oro men jag åt förmodligen mindre protein än vad jag "ska" enligt uträkningen som gjordes gällande 900 Fa/dag. Åt Loprofinpasta till största delen med lite pesto och cocktailtomater men höll mig lågt och tog prov på lördagsmorgonen som vanligt.

Förmodligen skulle jag kunna gå riktigt lågt i värdena bara genom att "gå på känn" tror jag, men det är ju inte heller någon smart idé när varken jag eller min dietist vet vad de förhöjda värdena beror på i nuläget.

Jag har länge varit mentalt redo för att räkna och när jag äntligen tog tag i det så gick det åt pipan! Känns lagom skoj..

Får se var detta leder men nu räknar jag igen med start från imorse (så jag har koll) men kan inte garantera att jag ligger på 900 Fa om dagen då jag själv tycker att det är sjukt att jag som klassisk PKUare ska kunna äta vanligt ris två gånger om dagen (rätt stora mängder) - vilket jag i stort sett behöver göra för att komma upp i 900 Fa.. Vi får se vad dagskvoten hamnar på.

Fick "tips" om att detta med förhöjda värden kan ha med intaget av kalorier att göra - mindre kalorier - högre värden är ju ofta kombinationen. Jag tycker ändå att jag hållit mig på lagom nivåer med allt men dietisten kanske har andra åsikter. Vi får väl se helt enkelt.

Gett upp har jag då inte gjort som sagt, så nu vet ni det. En dag i taget bara!

Ha en fin måndag! / Micha

Kommentarer
Postat av: Michas mamsi

Micha! Kan du inte kolla med dietisten hur detta med att räkna protein funkar? Annelie skrev att hon gör detta i ditt förra inlägg! Intressant i alla fall tycker jag. Skadar inte att kolla ;0) Puss

2011-01-24 @ 13:50:59
Postat av: Annelie

Jag har aldrig räknat med Fa o vet inte om det är lättare men tycker att det är lätt att räkna protein. det står på förpackningarna hur mycket protein det är på 100gram o då är det lätt att räkna.

2011-01-24 @ 18:03:31
Postat av: Ingrid

Hittade din blogg av en slump, och det var riktigt intressant läsning! Jag har också PKU och har ibland haft värden på 700-1000. För mig blev det bättre när jag verkligen tänkte på att få i mig minst 1 g protein (inklusive ersättning) per kg kroppsvikt. Det är väl kanske individuellt, men jag fick tips av min dietist att öka proteinersättningen och låta kosten vara oförändrad, och det fick ner mina värden till 500. Hoppas det går bra för dig och tack för en inspirerande blogg!

2011-01-24 @ 19:59:56
Postat av: Ingrid

Hittade precis presentationen på din förra bloggadress och kände igen ditt namn! Vi har ju varit på Sankt Göran samtidigt någon gång för många herrans år sedan :)

2011-01-24 @ 20:09:24
Postat av: Micha

Mamma: Ja det kan vara en idé och jag blev lovad att få svar på förrförra veckan senast igår men svar har uteblivit. Innan ett svar fr min dietist kommer så tänker jag inte ändra och börja räkna protein istället. Jag håller mig till Fa räknandet för jag kan hantera det och jag tycker inte räknandet är svårt, så det är nog inte räknandet det är fel på heller..



Annelie: Tack för dina tips och råd! Ska ta upp proteinräknande med min dietist när hon hör av sig.



Ingrid: Vad roligt att du hittat hit! Har tänkt på dig mycket under åren som gått. Vi var ju så små då när vi var "inackorderade" på St Görans.. Minns det som igår konstigt nog (?)

Är allt bra med dig? Vad gör du nu för tiden?



Minns inte om du hade klassisk PKU eller "lättare" variant?



Kram på er allihop och tack för ert deltagande och era tips! :) / Micha

2011-01-25 @ 08:38:14
URL: http://fenylmicha.blogg.se/
Postat av: Ingrid

Ja, vi hade väldigt kul! Känns som vi var där så himla länge, men så länge kan det ju inte ha varit :) Synd att vi aldrig fick vara där samtidigt något mer efter den gången.. Det är fint med mig, jag bor och jobbar i Uppsala nu.

Jag har en lättare variant, så jag har alltid bara räknat protein.. Men jag känner igen frustrationen när man inte riktigt ser något samband mellan blodvärdena och det man äter. Ska bli intressant att följa hur det går för dig!

2011-01-25 @ 19:11:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0