Lite av varje..

SOM SVAR PÅ FRÅGAN JAG FICK..

Ja.. Jag fick frågan om tips på varierad mat för barn med PKU (eller ja, säkerligen var det menat för alla med PKU) men jag känner att jag själv inte är bra på just barnbiten.. Vad man ska tänka på.. Så jag tänkte faktiskt bolla vidare frågan till min mor, som ändå var i samma sits som många mödrar till barn med PKU. Det var hon som fick tänka, planera, väga och räkna allt när jag var liten. Jag själv, ja, jag åt maten, eller så gjorde jag det inte...
 
Jag ska höra med henne om hon vill gästspela lite i bloggen - hon kanske har tips på fler rätter än vad jag har.
Kanske kan det bidra till lite varierad kost hemma hos er också? Jag råkar veta att hon besitter kunskaper om det koreanska och tjeckiska köket - och tro mig; trots att största delen av dessa två länder äter så mycket ris och kött så finns det faktiskt ett och annat som man som PKUare kan äta. Kanske kan hon dela med sig av det? Vi får se, jag återkommer om det.

MITT MATINTAG/PLANERING

Sättet jag själv äter på nu under perioden när jag ska ligga riktigt lågt i värdena, är ganska tråkigt. Jag brukar alltid ta söndagen till att göra matlådor för hela veckans lunch och räkna ut vad alla ingredienser blir delat på portionerna jag äter. Ibland väger jag all mat och väger även upp portionerna, ibland tar jag bara ingredienser förutom vatten och räknar ihop för att sedan dela på portionerna (kanske 4 eller 5 portioner) och då får jag en ungefärlig mängd fa (man kan liksom aldrig vara 100% säker eftersom att just det är väldigt svårt..)

Med andra ord har jag nu vant mig att äta samma slags mat till lunch 5 dagar i veckan - av anledningen att det blir absolut enklast så. För att variera kosten lite och för att ligga bra till i fa mängd varje dag, äter jag potatis eller lite med fa rikt till middag. Där kan man ju oftast variera mer, och oftast äter jag middag efter träning, så det känns som att jag behöver ha det där lilla extra då, för återhämtningens skull.

Till lunchen har jag faktiskt de senaste veckorna till 90% ätit glasnudlar. Jag har ledsnat totalt på Loprofinpastan. Den smakar inget. Den smakar konstigt. Man måste göra något som verkligen SMAKAR  om man ska äta den där pastan. Så jag äter den inte längre, egentligen.
Till glasnudlarna blir det wokade grönsaker med olika smaksättningar. Att hacka grönsaker och väga är inga problem - inte heller att räkna ut fa mängden i allting. Sedan delar jag bara alla grönsaker (inklusive soja och andra smaksättningar som innehåller fa) på så många portioner jag gör.

För övrigt tycker jag att matplaneringen går bra. Igår åt jag en jättegod broccolisoppa som min snälla mor gjort åt mig (man blir ganska omhändertagen när man är hos föräldrarna) och mamma kan sina saker så hon hade vägt lök, broccoli och måttat vatten, lite grädde och fond och det blev perfekt.

Det gäller ju att man har huvudet på skaft (och anteckningsboken i handen) så fort man ska äta något. Jag tycker att jag har kommit in i "äta-tre-gånger-om-dagen" - tänket rätt bra. Jag ställer min klocka så att jag tar mina piller i tid varje dag och i samband med det äter jag något litet.

ETT TIPS! Något bra att knapra på när man är småsugen eller om man bara "ska" äta något (som jag måste hålla mig till) är Semper Crostinis - små brödaktiga, knapriga ... ja.. såna ni vet? De är hur bra som helst. Man får i sig något, och en liten crostini innehåller 2 fa (knappt, för den väger knappt 2 gram).. Dessa kan också passa som snacks med lite creme bonjour på en fredagkväll om man känner för det!

POMMES FRITES

Vem har INTE tröttnat på pommes frites? Jag vägrar äta ute, om mitt enda val är de där jävla pommes fritesen! Som tur är finns det bra restauranger som faktiskt kan anpassa sig - tack till er - men så finns det också de som är nonchalanta, otrevliga och som blir irriterade när man är "jobbig" och ber om något som inte står på menyn. Fan ta er. Just nu äter jag absolut inte ute alls - vem har lust att släpa med sig en våg och vara ÄNNU jobbigare liksom?

VÄRDEN

Ja, man funderar, och funderar lite till. Undrar vad provsvaret ligger på nu. Jag blir så ledsen om det går uppåt av någon anledning, för då förstår jag det verkligen inte. Jag vet, man ska inte ta ut något i förskott men jag är sån. Har alltid varit sån. Dumma Micha.

NYHET!

Vet inte om ni kanske redan har hört om det, men BIOMARIN, som ju håller på att undersöka huruvida Peg Pal (medicinen) fungerar för CPKU (Klassisk PKU) - håller även på att ta fram en mätare för att vi med PKU ska kunna mäta våra fa värden hemma. Är det inte fantastiskt? (och på tiden..?) Jag tycker det låter hur bra som helst! Tänk att kunna se vad varje intag ger i fa/umol/L och faktiskt slippa att vänta en vecka på besked från labbet? Åh, jag längtar!! (Detta liknar apparaten för diabetessjuka som mäter glukos..)


ANNAT/ÖVRIGT

SNART är sommaren här! Låter jag kanske lite för optmistisk? Inte då, jag är säker på att det går fort och snart är vi inne i maj. Maj månad liksom! UNDERBART! Några veckor till, sen Valborg, men SEN! Sen är det MAJ!
Längtar efter maj månad av fler anledningar, bland annat:

- Då är det "bara" 2 ½ månad kvar till vår efterlängtade flytt!
- Jag kan börja cykla till jobbet (har problem med luften, den är ännu lite för kylig)
- Det är hyfsat vackra dagar och mer ljust ute
- Man kan grilla typ jämt (gott och bra att variera med grillade grönsaker och frukter för oss med PKU)
- Man slipper tjocka kläder (usch, vill kasta av mig jackan redan nu helst..)
- Efter maj kommer juni och då är det bara 1 ½ månad kvar..

Nu har jag fått skriva av mig lite. Hoppas ni mår bra.
Återkommer om provvärdet när jag fått svar. Tror jag ringer labbet istället, sitter som på nålar..

/ Micha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0