Lördagen den 8:e januari 2011

Då var helgen här och vid den här tiden imorgon kommer det att kännas som att den är över redan.
Har stor lust att vara ledig och inte göra någonting - men då blir man utfattig, till slut rastlös och heter man Micha så klättrar man snart på väggarna. Bättre att bara jobba då.. Hmm..
Igår gjorde jag en av mina favoriträtter till middag. Faktiskt andra gången denna vecka. Rätten är väldigt lik fiskpinnar men är i själva verket palsternacka. Om du aldrig har provat denna rätt så tycker jag att du ska det, det är jättegott och en fördel är att ingen frågar vad man äter när man äter i lunchrummet på jobbet, för så likt fisk är det. Jaja, nog tjatat. Här kommer en bild:


Ingredienser:
Potatis
Palsternacka
Paprikapulver, salt, peppar (om man vill)
Ströbröd (Moilas använde jag men bäst är ströbröd gjort på basbröd=mindre Fa)
Remouladsås
Lite citronsaft
Skala potatisen och palsternackan/palsternackorna. Skär sedan palsternackan i skivor, inte för tunt men inte heller för tjockt (svårt det där..)
Koka potatis och palsternacka i lätt saltat vatten. Plocka upp palsternackan då den kommer bli klar först, gör test och se om det är lite stuns i den men samtidigt ska den lätt glida av gaffeln vid "gaffelprov".
Lägg bitarna av palsternackan på ett fat med ströbröd. Panera ordentligt med ströbröd då palsternackan fortfarande är varm. (Vem behöver ägg liksom?)
Stek sedan palsternackan i matfett  (lite olja och lite smör=bästa smaken). GLÖM INTE POTATISEN!
Häll lite paprikapulver på palsternackorna och eventuellt lite salt eller annan krydda om man vill. Vänd för att få jämn yta på båda sidor. OBS! Se till att värmen inte är för hög - det leder till svart ströbröd och det smakar peck!
Servera med någon färsk grönsak och remouladsås (jag föredrar Mills remouladsås) Häll gärna lite citronsaft på palsternackan och/eller potatisen.
Palsternackorna blir panerade..
Smaklig måltid!
Observera att det kan se mycket ut på tallriken men det är 118 g potatis (3 små), 137 g palsternacka, 122 g gurka och en tomat 115 g. Remouladsåsen tar man väl olika av men jag tog 27 g. Ströbröd tog jag 23 g av (Moilas).



267,07 Fa hela rätten
(inte räknat med matfettet då alla använder olika mängd)
Alla väljer ju olika vad det gäller att lägga upp måltiderna. Har ni något knep för att fördela Fa jämnt under dagen? Tipsa mig gärna!
Imorse var det dags för blodprovet..
För någon med PKU eller som förälder till någon med PKU, kan man se att
jag slarvar lite med cirklarna.. Ja, sånt händer..
Idag var jag till gymmet då jag inte kunde säga emot grannen som vill ha med mig på ett Bodyjam-pass.
Kul att träna med mina två fantastiska grannar. De är även mina vänner. Neighbours and friends..
Hade fikasällskap idag då underbara Sara kom på besök en sväng. Jag var lycklig då jag blev av med lite kläder som passade henne perfekt, samt en flaska rött som varken jag eller Tim skulle dricka av.
Nu ska jag planera middagen. Hoppas ni har en trevlig helg!
/ Micha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0