Hur sänker jag mina värden?


Sådär, och så vips var man tillbaka i jobbrullet. Helt otroligt vad 5 veckors semester var välbehövligt!
Känner i hela kroppen att jag har mer ork - men det har nog också med att göra att jag gått in i andra trimestern och den värsta tröttheten har lagt sig.

Den enda nackdelen nu är mitt humör - det är inte att leka med. Jag tycker synd om Tim som ena stunden ska se mig gråta till "True Talent" och andra stunden få höra att hela mitt liv rasade för att vi inte gick på en planerad promenad häromdagen. Herregud, ta dig i kragen kvinna! (Inte lätt dock, för man vet inte om hur man beter sig eller vad man säger..) Jag kan bli arg också. Så arg att jag bara vill slå in en dörr eller nåt. Nu gör jag ju inte det, men jag har god lust ibland. Det är helt otroligt vad hormonerna gör med en. Även om jag har haft grava PMS störningar så är det inget om man jämför med det här..

Hur som helst.. Nu till annat.
Eva skrev en kommentar och berättade att hon kämpar med sina värden precis som många andra PKUare gör.
Hon frågade också efter tips på hur man kommer till rätta med värdena. Det är inte lätt, men det är inte så svårt som man tror heller (kan jag säga i efterhand.)

Först och främst; den som provat att gå ner i vikt och hålla diet vet att det kräver fokus för att lyckas. Det är samma med FA värdena.

1) Bestäm dig för att du vill sänka dina värden. Är du inte bestämd nog kommer du att fuska - det vet du också.

2) Skaffa en anteckningsbok! Jag vet hur surt det är att skriva matdagbok (speciellt längre perioder) men det är SÅ värt det! Jag ogillade att behöva skriva ner allting i en bok VARJE dag men idag kan jag inte leva utan den.
I boken skriver du dels matdagböcker varje dag med datum och du bokför hur många gram protein eller hur många mg fenylalanin du äter per dag. Sedan antecknar du dina provsvar i boken också - vilket gör det mycket lättare att kunna gå tillbaka och se hur många mg fa du ätit tre dagar innan du tog ett prov (för att se hur provet blev i jämförelse med intaget) Detta är ett väldigt bra sätt att lära sig att ha koll - och att kunna ändra på intaget i tid, om det är för högt eller lågt. Boken blir din bibel till slut - det är den absolut bästa investering du kan göra.

3) Om du har levt lite slarvigt med maten (dvs aldrig direkt vägt eller räknat på vad du äter = nästan alla lever så har jag förstått) - då är det nu dags att ta och se över en del saker. Det första är att faktiskt repetera vilka råvaror som innehåller lägst proteinmängd och skriva upp dessa i en bok, eller om du bara använder dig av en PKU kokbok dagligen - det väljer du ju själv. Jag själv skrev ner det jag åt dagligen och den fa mängd respektive råvara innehöll då det är rätt tungt och otympligt att släpa med sig kokboken med alla värden överallt.
Ett exempel kunde vara att jag skrev:

"Tomat 100g" - 26 fa
"Gurka 100g" - 15 fa

Skriver du ner frukt och Semper Digestivekex på samma sätt så vet du vad ett äpple och ett kex innehåller och behöver inte räkna på dem varje gång.

4) Bestäm dig för hur du ska räkna. Det finns olika sätt att räkna intaget på. Titta i PKU kokboken (du kan beställa den via pku.se om du inte har den - den bara måste du ha om du har PKU!) I boken står det beskrivet hur man kan räkna proteininnehållet på olika sätt. Själv valde jag att räkna fa (fenylalanin i mg). Formeln för att räkna Fa är väldigt enkel:

Om du vill äta tomat och veta hur mycket fa i mg som 234g tomat innehåller så måste du veta vad 100g tomat innehåller (och det hittar du i PKU kokboken). Du får då fram att 100 g tomat innehåller 26 mg fa.
Du tar då 26 mg fa och delar på 100 - då får du 0.26. Sedan multiplicerar du 0.26 med 234 (som ju är mängden du vill äta) och får då: 60.84 (mg fa).

Det finns tillfällen när du inte har tillgång till klara Fa värden per 100g - då är det bra att veta hur du räknar ut fa mängden i mg utifrån proteinmängden.

Säg att du vill ha glass. Glassen innehåller 2g protein per 100g. För att räkna ut Fa mängden tar du 2 och delar på 100. Du får då 0.02. Sedan multiplicerar du 0.02 med så många gram du äter (dvs du måste alltid väga det du ska äta). Säg att du vill äta 70g glass - 0.02*70=1.4 - vilket du sedan multiplicerar med 0.05:

1.4*0.05=0.07

För att få fram hur många mg fa det blir måste du flytta decimalen 3 steg åt höger. Det blir alltså 70 mg fa för 70 g glass.

Med enkel matematik vet vi då att om glassen skulle innehållit endast 1 gram protein per 100g - då blir det hälften av 70 - dvs 35 fa för 70g glass.

Ett tips är just det att du aldrig behöver räkna länge på 1 och 2 g protein per 100g - 1 gram protein per 100 g är alltid hälften av vikten på det du ska äta. Väger du upp 100g av något som innehåller 1 g protein per 100g så blir det 50 fa - inget snack.

Om det gäller 2g protein per 100g - då är den 100 fa för 100g.

5) Berätta för din familj och dina vänner att du håller på att sänka dina värden för att må bättre och att du kommer att prioritera detta ett tag framöver. Berätta hur viktigt det är och gör dem delaktiga - det betyder massor för dig i längden att ha nära som är insatta i det hela.

Om du känner att det blir jobbigt med middagar (det ÄR krångligt när man äter såhär strikt) så säg ifrån och försök att ta det hela med ro. Om du planerar att sänka dina värden inför en graviditet så kan jag säga två saker: den supersnåla dieten suger verkligen men den gör bara gott för dig. Det andra är att det kommer en tid då du får äta igen allt du missat - med råge! Liksom hej ris och falukorv! Det ÄR värt det när du ser den lille/lilla i magen.

- Du som vill sänka dina värden pga för höga värden och för att få ett lättare liv med bra resultat: grattis till dig! Du kommer att bli mer snabbtänkt, inte lika känslosam och se mycket MYCKET klarare på saker och ting. Sedan det absolut viktigaste av allt: du gör dig själv en enorm tjänst och du kommer att må bra av kontrollen. Jag lovar!

6) Det kommer att kännas surt att äta ännu snålare. Du som har klassisk PKU (som jag själv) vet att vi äter redan snålt nog kan man tycka. För att sänka värdena krävs det att du drar åt snaran. Det kommer att kännas när andra i din närhet äter så simpla saker som potatis och broccoli - för det är råvaror som innehåller mer protein. För min del; jag kunde inte ens äta 1½ potatis på en dag när jag åt som snålast. Jag trodde jag skulle dö. NU gjorde jag inte det. Vad jag vill säga är att det stärker dig faktiskt att bli testad på det här sättet.

Vaddå godisförbud? Vaddå vit månad? Alltså; alla sådana utmaningar kommer du att klara galant om du vill testa. Det här med att sänka värdena gör så mycket för dig att du kommer att få styrka till hundra andra saker.
(Saker som alla andra inte skulle orka med ens en dag.. det orkar du hur länge som helst, för du vet att du kan och det driver dig framåt.)

7) Prata med din dietist. Hur har värdena sett ut? Hur ofta tar du prov? Ställ in dig på att ta prover 3 gånger i veckan, exempelvis måndag, onsdag och fredag. Då får du bäst koll och ser hur det diffar med bara ett par dagar mellan proven.

8) Börja med att äta som du gör en dag och lär dig räkna ut vad du äter i fa mg per dag eller i gram protein om du väljer den metoden. Börja alltid med att se hur mycket protein du får i dig per dag (ta hjälp av din dietist med att räkna och bolla idéer). Ät som du gör i vanliga fall men väg allting du äter. Räkna på det du ätit. Det som kan vara bra är att räkna på din vanliga matintag ett par dagar och se över hur mycket protein du faktiskt får i dig. Ligger du högt i värdena så får du ju i dig för mycket - så enkelt är det.

När du med eller utan hjälp från dietist - fått fram intaget i protein är det dags att justera. Säg att du kommit fram till att du äter 700 mg fa per dag i vanliga fall - om du ska ner i värdena kan du kanske börja med att sänka till 500 och se vad dina provsvar blir (PRATA ALLTID MED DIETIST INNAN DU TESTAR MIN IDÈ DÅ ALLT ÄR INDIVIDUELLT! Du kanske tål mer protein än jag - eller mindre - det jag skrev var mera en riktning. Ta allt med din dietist!)

När du/ni kommit fram till hur mycket du ska sänka ditt intag så kommer du att få äta så ett tag för att se hur kroppen ställer sig till det - sen kanske du får minska lite till på intaget.

Själv gick jag från över 700 fa mg per dag till 300 fa mg per dag. Det sved kan jag säga, men nu är jag på väg uppåt igen. Idag äter jag 370 fa.

9) Du lär känna dig själv och din kropp! Det är guld värt för dig nu och i framtiden. Du kommer att veta hur snabbt dina värden svänger uppåt och neråt - vilket är värt massor. Du kommer att lära dig en massa värden utantill vilket kommer att hjälpa dig på traven lång tid framåt - du kommer när du ätit klar dieten att ha bättre koll på vad du stoppar i dig. Ytterligare ett plus är att du kommer att må så bra under den här tiden att du inte kommer vilja bärja slarva som du gjort förut - för det är inte värt det. Kan du räkna på vad du äter och vet vad du gör så är det toppen och det kommer du att märka.

10) KÖR!

Om det är någon som satt igång med hård-dieten nyligen eller som vill sätta igång och som vill bolla: maila mig!
[email protected]

KRAM på er och stort lycka till.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är så roligt att höra att det går så bra för dig. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, för det är en personlighets utveckling man går igenom när man blir gravid.Önskar dig all lycka framöver. Kram,kram Malin Holm

2011-08-24 @ 10:29:49
Postat av: Michas mamsi

Jösses ! Detta var en instruktion och härlig peppning som heter duga!

härligt!

2011-08-27 @ 09:06:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0